Setkali jste se už s tímto pojmem? Znáte tuto pozici? Že ne? A připadá vám tak trochu neskutečná?
Tuto pozici ve svých týmech zavádí stále více zaměstnavatelů. A ptáte se, co je k tomu vede? Věřte nebo ne, důvody jsou více než zajímavé.
První manažeři štěstí se začali objevovat ve Spojených státech na začátku tisíciletí. Název této pozice se ve firmách může mírně lišit. Někde je to director of happiness, pleasure manager anebo chief happiness officer (CHO).
V České republice se s manažery štěstí můžeme setkat především ve větších a expandující firmách, které soupeří o kvalifikované zaměstnance. Tyto firmy často investují i v takových oblastech, jako je výběr nebo rozvoj zaměstnanců.
Manažer štěstí rozhodně není nějaký firemní klaun, který chodí po pracovišti a rozveseluje zachmuřené zaměstnance. Především je to charismatický vůdce, který má schopnost zapálit lidi a udržovat v nich pozitivní energii. Lídr, jehož si váží jak vedení firmy, tak zaměstnanci. Takový člověk dokáže ovlivňovat chod firmy a zvyšuje úroveň spokojenosti zaměstnanců.
Především je to vývoj pracovního trhu. Od roku 2008 dosahuje nezaměstnanost nejnižší úrovně, což vede k tomu, že si zaměstnanci mohou z rozsáhlé nabídky práce vybírat a důsledkem je jejich vyšší fluktuace.
Udržet si kvalitní lidi, je pro mnohé firmy, úkol velice těžký a mnohdy i úkol nemožný. A právě v tuto chvíli vstupuje do hry manažer štěstí. Jeho úkolem je získání a udržení zaměstnanců ve firmě, vytvoření kvalitního zázemí, kde si lidé, kteří jsou v neustálém pracovním zápřahu, můžou vydechnout.
Všichni zaměstnanci určitě ocení, když se někdo zajímá nejen o to, jestli jsou splněny všechny termíny a uzávěrky. Stále více lidí požaduje, aby jim práce, kromě peněz, přinášela i smysl, a aby se na pracovišti a mezi kolegy, cítili dobře. Protože pokud se na pracovišti dobře necítí, pokulhává i jejich pracovní výkon.
Dalším velice důležitým úkolem manažera štěstí je správně nastavit očekávání zaměstnanců, vysvětlit jim, co jejich pozice obnáší a urychlit aklimatizaci nových zaměstnanců tím, že se je snaží propojit s ostatními.
Udržovat dobrou náladu i ve vypjatých obdobích je dalším z úkolů happiness managera. Pracovní spokojenost a soudržnost pracovních týmů je poměrně silně ovlivněna náplní práce, pracovními podmínkami, vztahy mezi kolegy i s nadřízenými, komunikací, a hlavně zájmem firmy o své zaměstnance.
V některých firmách se zaměstnanců, prostřednictvím dotazníků, pravidelně ptá, jak jsou ve firmě spokojeni, jestli znají vize společnosti a jak jejich práce zapadá do smyslu života. Na základě zpětné vazby pak vymýšlí různé akce, které mohou situaci zlepšit.
Takový manažer štětí v sobě musí mít kus psychologa, personalisty i diplomata. Je tím prvním, za kým mohou zaměstnanci přijít a s kým se mohou poradit. A ne vždy se musí jednat jen o pracovní záležitosti. Důležité je propojení lidí a toho se tito manažeři snaží dosáhnout pomocí kreativních terapií, zážitkových akcí, ale i meditacemi nebo cvičením.
Šťastný zaměstnanec, který je hrdý na svou práci i na firmu, pro kterou pracuje. Ovšem realita je proměnlivá. I to je normální, jelikož nikdo není pořád šťastný. Ale každý může mít radost ze své práce a sdílet ji s kolegy.
Pro řadu podnikatelů je pochopitelně tato pozice nová a nevyzkoušená. A ne každý má odvahu si do vedení firmy pustit někoho, kdo je schopen, napříč celou strukturou firmy, ovlivňovat dění. Ale určitě se všichni shodneme na tom, že je třeba se zaměstnancům věnovat nejen čistě po pracovní stránce, ale také pečovat o jejich sociální stránku, pohodu v práci a osobní rozvoj.
Šťastný zaměstnanec, je stejně důležitý, jako spokojený zákazník. Šťastný zaměstnanec se pro firmu více angažuje, má nápady, zaujetí, vysokou produktivitu práce a je ochotný doporučit produkty či služby firmy, pro kterou pracuje. Je prokázáno, že nejlepší výkony podávají právě šťastní a spokojení zaměstnanci. Vznikem pozice happiness managera můžete tedy dát svým zaměstnancům jasný signál, že jsou ve vaší firmě důležití. Protože oni opravdu jsou.
Přijít mi takovej mamlas na dílnu tak ho vyprovodím takovým fofrem, že by ztrácel bobky